Viime päivinä varmaan monet meistä edustajista ovat käyttäneet monia vapaahetkiä keskustelemiseen, oman kannanoton muotoiluun ja rukoilemiseen viikon kiinnostavimman aiheen puolesta.
Tänään on aamumessun jälkeen koko ajan jatkettu aamulla alkanutta täysistuntoa ja keskusteltu parisuhdelakiin liittyen perustevaliokunnan mietinnön ehdotuksesta pyytää piispainkokoukselta pastoraalisia toimintaohjeita. Toimittajia ja kameroita pyörii joka puolella.
Muutamia edustajien kommentteja (omien muistiinpanojeni perusteella), vain pieniä väläyksiä – paljon muutakin on puhuttu:
Piispa Peura:
Viime päivinä on rukoiltu ja oltu ahtaalla. Tarvitsemme luottamusta, ettemme murtaisi tätä haurasta yhteyttä.
Keijo Rainerma:
-Se, joka asettaa kysymyksen, määrää myös vastaukset. Meiltä ei kysytty: ”haluatko vastustaa Raamatun Sanaa” vaan ”haluatko rukoilla ihmisten puolesta”.
-Jumalan rakkauden käsky ja muut käskyt eivät ole ristiriidassa keskenään; tässä mietinnössä on nähtävissä enemmän pyrkimystä heikentää Raamatun arvovaltaa ja oikeellisuutta kuin päästä selville sen tarkoituksesta ja tavoitteista
-kristillisen avioliittokäsityksen korostaminen mietinnössä ei oikeuta homoseksuaalisen elämäntavan hyväksymistä
Stig Kankkonen löysi mietinnöstä kolme myönteistä asiaa ja teki uuden ponsiehdotuksen, johon lisäsi mietinnön perusteella kristillisen avioliittokäsityksen merkityksen.
Pekka Reinikaisen mielestä media on jo tehnyt asiasta päätöksen ja huomautti, että asia ei koske vain aikuisten maailmaa.
Martti Murtoperä kannatti rukousta ja korosti papin omantunnonvapauden tärkeyttä.
Pekka Lahdenperä
-mietinnössä kristillisen avioliiton käsittely johtaa homoseksuaalisen suhteen hyväksymiseen; mielestäni tässä logiikka ontuu
-Sammeli Juntunen: ”Miten kirkko voi käydä keskustelua muiden kirkkojen kanssa, kun sen oppi on niin hajalla?”
-esitti ponsiehdotuksen: kirkolliskokous merkitsee mietinnön tiedoksi ja pitää tarpeettomana pastoraalisten ohjeiden laatimista
Piispa Häkkinen
-olen mietinnön kannalla
Lasse Marjokorpi
-onko kristillinen avioliitto mietinnön mukaan vain lähtökohta, eikö se olekaan jumalallinen asetus ja ainut Jumalan tahdon mukainen sukupuolisen yhdyselämän muoto?
-Raamatun oikea ymmärtäminen vaatii uskonyhteisöä ja uskonelämää
Tässä vaiheessa, kun tätä kirjoitan, on puhujapöntössä puhumassa 28. puhuja, Riku Rinne – kirjoitan muiden mielipiteistä katkelmia myöhemmin, joko ensi yönä tai sitten perjantain kuluessa. Täydellisenä puheenvuorot tulevat evl.fi –sivuille luettaviksi lähiaikoina.
torstai 11. marraskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti